همکاری شرکت‌ ها و استارتاپ‌ ها

همکاری شرکت ها و استارتاپ ها
نویسنده: Mostafa Esmaeili ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

همانطور که در این مقاله اشاره شد، شرکت‌های پیشرو، همکاری با استارتاپ‌ ها را به عنوان شرکای تجاری بالقوه جهت ایجاد ارزش بیشتر برای تمامی ذینفعان خود در دستور کار قرار داده‌اند. اما سوال اصلی که در این مرحله بوجود می‌آید این است که چه شیوه و برنامه‌های مختلفی جهت همکاری با استارتاپ ‌ها وجود دارد؟

در این مقاله سعی داریم خلاصه‌ای از انواع معمول برنامه‌های همکاری میان شرکت ‌ها و استارتاپ‌ ها با اهداف مختلف ارائه کنیم. بسیاری از شرکت‌ها به تدریج یک برنامه جدید را با ترکیبی از عناصر مختلف برای دستیابی به اهداف مختلف برای خود تدوین نموده‌اند. مطابق با اهداف شرکت از همکاری، الویت شیوه‌های مختلف همکاری به شرح زیر می‎باشد:همکاری شرکت ها و استارتاپ ها

 

برگزاری رویداد

برخی از شرکت ها تصمیم می‌گیرند استارتاپ ها را از طریق رویدادهای مستقل جذب کنند، که اغلب این رویدادها شکل مسابقه به خود می‌گیرند. این روند نقطه شروع خوبی برای تغییر فرهنگ داخلی سازمان از طریق آشنا کردن کارمندان با ذهنیت کارآفرینی استارتاپ ها، ایجاد یک منظره جدید استفاده از تکنولوژی‌های جدید در کسب‌وکار و همچنین تقویت ارتباط برند با بحث نوآوری است. البته لازم به یادآوری است که این شیوه از نظر روابط تجاری، بازده کمتری را به همراه خواهد داشت.

همکاری شرکت ها و استارتاپ ها

 

به اشتراک گذاری منابع

به اشتراک گذاری منابع شرکت با استارتاپ ها می تواند روش نسبتا ارزانی برای شرکت ها برای ساخت یک برند نوآور باشد. با این حال مهم است که در نظر داشته باشیم این روش، بخصوص به اشتراک‌گذاری منابع رایگان، بازده فوری کمتری را به همراه خواهد داشت. البته بدانید که به چه دلیل استارتاپ ها از این منابع استفاده می‌کنند و اطمینان حاصل کنید که این منابع نیازهایی از کارآفرینان را رفع نماید که نیازی اساسی باشد.

  • ابزارهای رایگان

بسیاری از شرکت ها استارتاپ ها را از طریق دسترسی رایگان یا ارزان به سرویس‌ها، ابزارها و محصولات و یا در واقع دانش سازمانی حمایت می‌نمایند.

  • فضاهای کار اشتراکی

فضاهای کار اشتراکی شیوه معمول و گرانتری از تامین منابع است. استارتاپ ها می توانند بصورت رایگان و یا با اجاره کم، به میزکار، فضای جلسات، اینترنت و …. دسترسی داشته باشند.

همکاری شرکت ها و استارتاپ ها

 

حمایت از کسب و کار

شرکت ها همچنین اشکال مختلفی از برنامه های حمایتی از استارتاپ ها نظیر برنامه های پیش شتابدهی و شتابدهی را برای کمک به رشد استارتاپ ها اجرا می‌نمایند، بویژه برای استارتاپ هایی که تازه شروه به کار کرده‌اند و آنها را برای جذب سرمایه، ورود به بازار و توسعه آماده می‌نمایند. این برنامه همچنین ابزار قدرتمندی است برای ایجاد تغییر و یادگیری در سازمان از طریق درگیر کردن کارمندان به عنوان مشاور یا منتور استارتاپ ها. البته این برنامه‌ها بایستی با همکاری شرکت سومی که در فرآیند نوآوری دارای تجربه است انجام شود.

  • مراکز رشد

به عنوان یک فضای اشتراکی انعظاف پذیر همراه با ارائه خدمات دیگر نظیر پشتیبانی حقوقی و مالی و مشاوره های بازاریابی.

  • برنامه شتابدهی

این برنامه برای استارتاپ ها در یک مدت زمان مشخص خدماتی را جهت شروع، آزمایش و توسعه کسب و کارشان با همراهی منتورها و مشاوران ارائه می‌دهد.

مکنزی

 

همکاری

مشارکت و همکاری استراتژیک می تواند اشکال مختلفی داشته باشد و تعاملات کوتاه مدت و یا تعهد بلند مدت را شامل شود.

  • توسعه مشترک

این همکاری ممکن است شامل تحقیق و توسعه و یا توسعه یک خدمت و یا محصول مشترک باشد که در مواجه با یک مشکل تجاری شرکت و یا مشتریان مطرح شده باشد. این راه‌حل‌ها بطور مشترک توسعه داده‌شده و بصورت آزمایشی اجرا می‌شود.

خرید از استارتاپ ها می‌تواند منافع قابل توجهی برای شرکت ها برای دستیابی به فناوری های پیشرفته و مدل های تجاری جدید به همراه داشته باشد. خرید از استارتاپ به شرکت ها اجازه می دهند که رویکرد جدیدی نسبت به مشکلات و فرصت های تجاری پیدا کنند.

موسسات مشاوره کسب و کار

 

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری مستقیم، که اغلب از آن به عنوان سرمایه گذاری شرکتی یاد می‌شود، می‌تواند راهی مفید برای دستیابی به بازارهای جدید و پتانسیل‌ها از طریق سرمایه گذاری در استارتاپ های جذاب، با نیاز سرمایه‌ای کمتر و سرعت بالاتر در مقایسه با تحقیقات و توسعه داخلی است.

اپریشن کانسالتینگ

 

خرید و یا جذب

گسترش منطقی سرمایه گذاری شرکتی، خرید و یا جذب استارتاپ هاست که می تواند یک راه عملی برای دستیابی به تکنولوژی و فناوری برای حل مشکلات کسب و کار و ورود به بازراهای جدید باشد. برای استارتاپ ها نیز این روش، یکی از استراتژی‌های اصلی خروج مطرح می‌شود.

مشاوره مدیریت کسب و کار
اشتراک گذاری:
Related news

نظرات کاربران

نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved