اتحاد اکوسیستم نوآوری ، در برابر ویروس کرونا

پساکرونا
نویسنده: Mostafa Esmaeili ۱۷ فروردین ۱۳۹۹

در چند هفته گذشته، جامعه جهانی از اکوسیستم نوآوری در خواست کرده که در یک مبارزه هماهنگ در مقابل ویروس کرونا با یکدیگر همسو شوند. تعداد زیادی از اقدامات در این راستا با هم همراه شده‌اند. همه با یک هدف واحد: ترکیب نیروها، خلاقیت و منابع در جهت مبارزه با ویروس کرونا و اثرات مخرب آن.

نوآوری باز، روشی از نوآوری است که سازمان‌ها را برای پیوستن به سایر نیروها و منابع و ایجاد همکاری مشترک در جستجوی راه حل برای حل یک مشکل مشترک ترغیب می‌نماید. این رویکردی است که طی بحران کرونا ویروس، جذابیت بیشتری بدست آورده است. در زیر به چند نمونه از این اقدامات نوآوری باز که توسط اکوسیستم نوآورانه انجام شده است اشاره می‌کنیم:

برگزاری هکاتون‌های مجازی برای توسعه راه‌حل‌ها

در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تعداد مسابقات هکاتون هستیم، رویدادی که شامل ارائه یک چالش برای تیم های چند رشته‌ای و ایجاد محدودیت زمانی برای ارائه راه حل توسط آنهاست. یکی از این رقابت‌ها VenceAlVirus است که توسط دولت منطقه‌ای مادرید با هدف تقویت راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری در حوزه‌های مختلف بهداشت، جامعه، اشتغال و تجارت در دروان همه گیری ویروس کرونا برگزار شده است.

شرکت BBVA از طریق برنامه Ninja Program ، برنامه‌ای برای پرورش استعدادها، کارمندان خود را ترغیب به مشارکت جهت استفاده از تخصصی فنی خود به منظور مبارزه با این ویروس کرده است. شرکت کنندگان دو روز زمان برای ارائه و توسعه ایده خود در یک رویداد آنلاین را خواهند داشت. پس از این رویداد آنلاین، 15 پروژه به عنوان فینالیست انتخاب خواهند شد و در یک برنامه یک هفته‌ای با همکاری منتورها و مشاوران نمونه اولیه محصول خود را آماده می‎نمایند.

در صحنه بین المللی نیز رویداد، HackCorona، رویدادی بود که 300 نفر در طول 48 ساعت برای ارائه راه حل‌های دیجیتالی برای رویارویی با بحران همه گیری ویروس کرونا شرکت کردند. نتیجه این تلاش‌ها، 23 پیشنهاد شامل ایده‌هایی نظیر ارز دیجیتالی برای جبران زحمات داوطلبان برای کمک به سالمندان و همچنین یک ابزار هوش مصنوعی برای تولید و توسعه واکسن موثر سریعتر از حالت معمولی بود.

استارتاپ کرونا

درخواست برای به اشتراک گذاری داده‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌ها از منابعی نظیر شبکه‌های ارتباطی، شبکه‌های اجتماعی و تصویرهای ماهواره‌ای در هنگام نظارت بر نحوه شیوع ویروس‌ها در تجربیات گذشته نظیر ابولا و زیکا بسیار مفید بوده است. در نتیجه Govlab، آزمایشگاهی از ایده‌های داده محور در ارتباط با دانشگاه نیوریورک، از تمامی متخصصان بزرگ و حرفه‌ای داده پردازی در جهان درخواست کرده است که منابع و داده‌های مربوط به گسترش ویروس کرونا را به اشتراک بگذارند. در اسپانیا وزارت دیجیتال سازی و هوش مصنوعی نیز به پویشی مشابه پیوست که تجزیه و تجلیل داده‌‌ها از منابع مختلف را به منظور نظارت و تسریع اثربخشی اقدامات صورت گرفته، تسریع کرده است. این منابع و اطلاعات می توانند به دریافت بینش بهتری در مورد پویایی‌های موجود در بحران COVID-19 کمک کنند، که می‌تواند به غلبه بر این بیماری با موفقیت بیشتر منجر بشود.

ویروس کرونا استارتاپ

 

همکاری شتابدهنده‌ها برای جستجو راه حل‌های موثر

Mastercard, the Gates Foundation و Wellcome در پاسخ به عدم وجود روش‌های درمانی جهت مبارزه با ویروس کرونا و همچنین موانع موجود در جهت توسعه واکسن، شتابدهنده COVID-19 را راه اندازی کرده‌اند. این شتابدهنده برای حمایت از ارزیابی سریع داروها و روش‌های درمانی که برای بیماران مبتلا به این بیماری موثر است، 125 میلیون دلار را اختصاص داده است. این شرکت‌ها همکاری‌های خود را با سازمان بهداشت جهانی، سازمان‌های دولتی و سایر بخش‌های خصوصی جهت جمع آوری منابع، به اشتراک گذاری نتایج تحقیقات و سرمایه گذاری بیشتر توسعه داده‌اند.

ویروس کرونا استارتاپ

سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها

اتحادیه اروپا از استارتاپ و شرکت‌های کوچک مقیاس که راه حل‌های نوآورانه و مفید برای مقابله با جنبه‌های مختلف شیوع ویروس کرونا ارائه داده‌اند، خواسته است که برای دور بعدی سرمایه گذاری شورای نوآوری اروپا ثبت نام کنند. برای این برنامه 164 میلیون دلار اختصاص داده شده است.

ویروس کرونا استارتاپ

استارتاپ‌ها مشکلات شرکت‌های بزرگ را حل می نمایند.

27 Pilots شرکتی است که به شرکت‌های بزرگ برای ایجاد همکاری با استارتاپ‌ها کمک می‌کند. این شرکت به همراه شرکت های دیگر نظیر Airbus, BMW, Bosch, Siemens و  Bayer پلتفرم  ‘Startups against Corona’ را راه اندازی کردند. این پلتفرم، محلی است که شرکت‌های بزرگ مشکلاتی را که در طول شیوع این ویروس با آن مواجه شده‌اند را منتشر کرده و شرکت‌های استارتاپی می‌توانند راه حل‌های نوآورانه خود را ارائه دهند. ارائه راه حل در وبسایت کاملا رایگان بوده و مشارکت برای همگان آزاد است.

منبع
اشتراک گذاری:
Related news

نظرات کاربران

نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved