5 تکنیک حفظ کارایی در زمان دورکاری و پاندمی کرونا

شتابدهی آنلاین دیموند
نویسنده: Mostafa Esmaeili ۱۱ مرداد ۱۳۹۹

دورکاری و پاندمی کرونا محدودیت‌های سودآوری نیز برای ما به ارمغان آورده و مانند بیشتر محدودیت‌ها این موضوع هم انعطاف‌پذیر است. متاسفانه ما نمی‌توانیم بنشینیم و صبر کنیم تا همه چیز فرو می‌ریزد، ما هنوز تعهداتی در قبال کسب‌وکار خود داریم!

خوشبختانه در طول این زمان بی‌سابقه راه‌های بسیاری برای اینکه شما بتوانید هنوز کارا و سازنده باشید، وجود دارد:

 

دورکاری و پاندمی کرونا

1. برای سازنده بودن برنامه بریزید

حتی پیش از این پاندمی، اگر می‌خواستید کارایی خوبی داشته باشید، باید برای آن برنامه‌ریزی می‌کردید.
زمان‌هایی که بدون برنامه‌ پیشرفه‌اید، مانند یک آخر هفته کسالت‌بار، را به یاد بیاورید؛ شاید برای پرکردن وقت خود، سرگردان شده باشید -حتی اگر به عنوان استفاده‌ای مطلوب از زمان استراحتتان تلقی نشود- مانند تماشای سریال‌، همین مسئله در رابطه با هفته کاریتان نیز صادق است.
از آنجاییکه همه چیز در طول هفته می‌تواند بهم ریخته و شلوغ به نظز بیاید، می‌توانید عصرهای جمعه را به برنامه‌ریزی برای هفته‌ی آینده اختصاص دهید. درحالیکه ممکن است این کار، هیجان‌انگیزترین نباشد، به شما این اجازه را می‌دهد تا وظایفتان را اولویت بندی کنید و یک روال مشخص ایجاد نمایید.

داشتن یک روتین در زندگی” خستگی از تصمیم‌گیری” را کاهش می‌دهد. برنامه‌ریزی برای آینده به شما کمک می‌کند تا بداید دقیقا چه کارهایی باید در چه زمانی انجام شوند؛ درمقابل آن ترویج بی‌نظمی موجب نابسامانی‌های ذهنی و احساسی می‌شود که نکته‌ی قابل توجهی ست!

دورکاری و پاندمی کرونا

2. فضای کارتان را محدود کنید

شما لزوما احتیاج به دفتر کار در منزلتان ندارید، اما می‌توانید مکانی را برای کارکردن اختصاص دهید. محل کارتان باید مطلقا فضایی آرام و به دور از عوامل حواس‌پرتی مانند تلویزیون یا سایر اهالی منزل باشد.
مطمئن باشید که هر آنچه را که برای انجام کار نیاز دارید، در دسترس شماست، مانند: اینترنت مطمئن، پریز برای شارژ دستگاه ها و فضای مناسب.
وقتی محل کار ایده آل خود را بوجود آوردید، فقط در همان فضا کار کنید. این مرز فیزیکی به ذهن شما کمک می‌کند در کارتان تحول ایجاد کنید.
برای کسانی ک با شما زندگی می‌کنند روشن کنید که آنجا فضای کار شماست. اگر  اتاقتان در ندارد تا ببندید، به افراد منزل ساعت کاریتان را بدهید تا بدانند چه زمانی مشغول کارکردن هستید.

 

بیشتر بخوانید:

ادامه حیات استارتاپ ها در دوران همه‌گیری کرونا

۹ پیش‌بینی برای دوران پسا کرونا

 

۳. روش‌های جدیدی را امتحان کنید

خوشبختانه، روش‌های زیادی برای بهبود بهره‌وری وجود دارد که می‌توانید آنان را امتحان کنید. 
یکی از معروف‌ترین تکنیک‌ها Pomodoro است که در آن 25 دقیقه کار می‌کنید و سپس 5 دقیقه استراحت. پس از چهار مرحله از این تکنیک، شما یک استراحت طولانی‌تر حدود 15 تا 30 دقیقه‌ای برای تجدید انرژی و تمرکز مجدد انجام می‌دهید.
به خصوص هنگام کار در خانه، استراحت‌ها نیز دارای ارزش عملی هستند. اگر فرزندانی در خانه دارید، نمی‌توانید 8 ساعت در خانه درگیر کارکردن باشید و آنان هم برسید.
همچنین می‌توانید از جعبه زمان استفاده کنید. به عنوان مثال، از ساعت 8-9 صبح می‌توانید یک ساعت کار را رها کنید. در اصل، شما در حال انجام فعالیت‌های خاص بر اساس عواملی مانند زمانی که شما بیشترین بازدهی را دارید، یا اینکه چه زمانی را به ملاقات کاری اختصاص می‌دهید، هستید که هیچ کدام را رها نمی‌کنید (در زمان خودش انجام میدید)

برای کارهای کوچکتر، می‌توانید قانون 2 دقیقه را اجرا کنید: اگر چیزی فقط 120 ثانیه یا کمتر طول می‌کشد، فقط این کار را انجام دهید و هنگام سازماندهی هفته خود، تکنیک‌هایی مانند اصل پارتو و قانون 1-3-5 را امتحان کنید.

 

دورکاری و پاندمی کرونا

4. یه خود آسان بگیرید

در دوران پاندمی همه چیز می‌تواند در یک چشم به هم زدن تغییر کند. اگرچه ادامه دادن روتین‌ها مهم است اما شما باید بدانید که چگونه با مسائل دست و پنجه نرم کنید؛ درواقع، حالا تنها کارهای بسیار مهم روزانه را برنامه‌ریزی کنید. تقویم خود را نیمه باز بگذارید؛ اگر چیزی تغییر کرد می‌توانید آن‌را ویرایش کنید و اگر چیزی تغییر نکرد به روتین خود ادامه دهید.

 

دورکاری و پاندمی کرونا

۵. سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید

بین ویروس و جداسازی کار از خانه، سلامت روان ما طی چند ماه گذشته مورد آزمایش قرار گرفته است، برای برخی از ما، اثرات روانی همه گیر ممکن است خود به یک بیماری همه گیر تبدیل شود!

به همین دلیل، مراقبت از سلامتی و بهتر زیستن باید در حال حاضر اولویت اصلی شما باشد، حتی اگر این به معنای دوری از کار در روز برای گذراندن وقت با خانواده، یا استراحت همراه خواندن یک کتاب خوب باشد. چگونه می‌توانید وقتی که با اضطراب، افسردگی و خستگی روبرو هستید، شکوفا شوید؟ (رشد کنید)

به همان اندازه که چک کردن خودتان مهم است، چک کردن عزیزان و همکارانتان نیز هست، فقط باید از برنامه‌ریزی جلساتی که می‌تواند باعث تخلیه بیماری شود نیز بپرهیزید.
وقتی شک دارید (در مورد بیماری) ورزش کنید، مراقبت کنید و بخندید. هرچند دشوار است اما اجازه ندهید که کرونا زندگی شما را به دست بگیرد.

ممکن است جهان بسیار متفاوت از چند ماه پیش به نظر برسد، اما این بدان معنی نیست که شما هنوز هم نمی‌توانید مبتکر (نو آور، سازنده ) باشید. تا زمانی که شما یک برنامه، مکانی برای کار و روش‌هایی مخصوص به خودتان داشته باشید، باز هم می‌توانید کارها را به بهترین نحو انجام دهید و مهمتر از همه، اولویت سلامتی و ایمنی شماست.

منبع
اشتراک گذاری:
Related news

نظرات کاربران

نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved