اشتباهات حقوقی استارتاپ‌ها

اشتباهات حقوقی استارتاپ ها
نویسنده: Mostafa Esmaeili ۲۳ دی ۱۳۹۸

اشتباهات حقوقی استارتاپ‌ها که باید از آن‌ها جلوگیری شود:

برخی از استارتاپ‌ها در شروع فعالیت خود ممکن است با اشتباهات حقوقی روبه‌رو شوند که بسیار به ضرر آن‌ها باشد و حتی کسب‌و‌کار آن‌ها را تا مرز نابودی بکشاند؛ در این‌جا سعی بر این داریم که با ذکر چند مورد مهم و اساسی از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری کنیم.(قسمت اول)

1. عدم انعقاد قرارداد کارمندان :

بدون این مورد، شما باید خود را برای اقدامات قانونی کارمندان ناراضی سابق و اختلافات مربوط به افراد فعلی شرکت آماده کنید. در این قرارداد، حقوق، ساعات کار و سایر جزئیات باید به وضوح بیان شود تا از مشکلات حقوقی که باعث صدمه به سازمان می‌شود، جلوگیری شود.

نمونه قرارداد کار

قرارداد استارتاپ ها

2. عدم تشکیل پرونده مالیاتی :

نادیده گرفتن قوانین مربوط به امور مالیاتی ، از اشتباهات قانونی رایجی است که توسط استارتاپ‌ها صورت می‌گیرد. شرکت شما باید از تکالیف مالیاتی که قانونگذار تعیین کرده است و نیز مقدماتی که لازم است به این منظور فراهم کنید، آگاه باشد.

مشکلات حقوقی استارتاپ

3. عدم انعقاد قرارداد بنیانگذاران :

بیشتر سرمایه گذاری های جدید محصول تلاش‌های بیش از یک نفر است. مؤسسین مؤثر در تأسیس شرکت شما نیز می‌توانند باعث شکست کسب‌و‌کار شما شوند. این اتفاق ممکن است در شرایطی رخ دهد که شما نقش ها و مسئولیت های همه بنیانگذاران را به روشنی مشخص نکرده باشید. قرارداد بنیانگذار که مالکیت هر یک از اعضا و وظایف آنها در قبال سازمان را روشن می کند، باید در ابتدا صحیح تنظیم شود. همچنین شما باید شیوه ای را برای تصفیه حقوق صاحبان سهام در هنگام خروج از شرکت به وجود آورید.

نمونه قرارداد میان بنیان‌گذاران

قرارداد استارتاپ

4. نداشتن مجوزهای لازم :

هر عمل تجاری تحت نظارت مقررات قانونی قرار می گیرد. شرکت شما باید مجوزهای مورد نیاز کسب‌و‌کار خود را اخذ کند تا بتواند بدون مشکل کار کند. عدم رعایت مقررات می تواند پیامدهای قانونی جدی برای سازمان شما داشته باشد. این می تواند به مسئولیت‌های حقوقی و کیفری مهمی منجر شود که باعث خسارات متعدد برای شخص شما و شرکت می‌شود.

نداشتن مجوزها

 

5. غیرقانونی بودن فعالیت :

اگرچه اصولا انواع فعالیت های تجاری در هر کشوری آزاد است، اما به هر حال قوانین هر کشوری برای فعالیت تجاری در برخی زمینه ها محدودیت یا ممنوعیت ایجاد کرده است. این مسئله منحصر به ایران نیست و حتی کشورهایی که سیاست های کلان خود را بر اقتصاد آزاد بنا کرده اند هم اجازه فعالیت در برخی عرصه ها را برای برخی افراد محدود کرده و یا بطور کل فعالیت در آن زمینه ها را برای همه ممنوع نموده اند. به عنوان مثال در ایران می‌توان به ممنوعیت هرگونه معامله بر روی کالاهایی که در شرع یا قانون ممنوع شده اند، هرگونه معامله با اهداف نامشروع و غیرقانونی و یا هرگونه فعالیتی که جرم تلقی می شود اشاره کرد.

فعالیت غیرقانونی

6. عدم وجود مستندات مناسب :

اولین و مهمترین امر برای هر استارتاپ داشتن اسناد به روشی سازمان یافته است. اگر شما تصمیم به انجام یک سرمایه‌گذاری دارید، و اگر اسناد و مدارک رسمی شما به درستی انجام نشده است، شروع کارتان بیهوده خواهد شد.

عدم وجود مستندات مناسب

منابع و مقالات مرتبط:

مجله حقوقی دادپرداز | انتخاب وکیل و مشاوره حقوقی تخصصی 

8 Major Legal Risks Faced By Startups

Big Legal Mistakes Made By Startups

10 Legal Mistakes Every Startup Should Avoid Makin

اشتراک گذاری:
برچسب ها:
Related news

نظرات کاربران

نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved