تدوین اولین استراتژی برند با بودجه بسیار محدود

تدوین اولین استراتژی برند با بودجه بسیار محدود
نویسنده: مدیر سایت ۰۴ مهر ۱۳۹۷

 

 

تدوین اولین استراتژی برند با بودجه بسیار محدود

استراتژی برند شما، مثل DNA شرکت شماست. اینکه شما چگونه خود را از رقبا متمایز کنید و به مشتریان ایده‎آل خود نشان دهید که شما چه‎کسی هستید و چرا باید با شما کار کنند. تدوین استراتژی برندینگ مناسب برای حرکت کسب و کار شما به مرحله بعدی، بسیار مهم است. اما اگر شما یک استارتاپ در مراحل اولیه هستید، تقریبا شما همه کار را با بودجه بسیار محدود انجام می‏دهید و استراتژی برند هم از این موضوع مستثنی نیست.

اما خوشبختانه، تدوین استراتژی برند از ابتدا هزنیه چندانی ندارد. درواقع، اگر آن را به درستی انجام دهید، می‏توانید استراتژی برند خود را براساس یک بودجه محدود تدوین نمایید و در نتیجه ایجاد یک برند حرفه‌ای، مردم فکر می‏کنند شما هزینه زیادی برای انجام این کار اختصاص داده‎اید.

بیاید نگاهی بیندازیم به اینکه شما چطور می‎توانید استراتژی برند خود را با بودجه محدود تدوین

نمایید.

چرا برندینگ مهم است؟

پیش از اینکه وارد نحوه تدوین استراتژی برند شویم (بدون توجه به اینکه میزان بودجه شما چقدر است)، بیایید در مورد اینکه چرا برندینگ در الویت اول موضوعات مهم قرار دارد، صحبت کنیم.

ساخت یک برند، چیزی است بیش از گذاشتن لوگو داخل وب‎سایت. برندینگ بیشتر در مورد خلق یک محصول یا خدمت و ارائه آن در تمامی دنیاست. برندینگ در مورد خلق چیزی است که شما را به مشتریان ایده‏آلتان مرتبط می‎نماید. با استفاده از استراتژی برند مناسب، شما می‎توانید:

– خودتان را از رقبایتان متمایز کنید.

مهم نیست که شما چه کاری انجام می‎دهید. موضوع اینجاست که صدها یا هزاران شرکت‌های دیگر وجود دارند که کاری مشابه شما را انجام می‎دهند. اگر می‎خواهید خودتان را از این آشفته بازار جدا کنید و بر روی مخاطبانتان تاثیر بگذارید، بایستی از رقبایتان متفاوت باشید و استراتژی برند شما چیزی است که اینکار را انجام می‎دهد.

– ایجاد یک پایگاه مشتریان وفادار

بدون ایجاد یک برند قوی، مردم ممکن است محصول و یا خدما شما را خریداری کنند، اما به محض تمام شدن پولشان، شما را فراموش خواهند کرد. زمانی که شما یک برند قوی می‎سازید، برندی که شما را به مشتریانتان پیوند می‏زند، شما مشتریانی وفادار ایجاد خواهید کرد و هر زمانی که نیاز به فروش دارید، آنها حضور خواهند داشت.

– سود خود را افزایش دهید

زمانی که شما یک برند قوی می‎سازید، اعتبار خود را افزایش داده‌اید، بنابراین می‎توانید قیمت محصولات و خدماتتان را نیز افزایش دهید.

چرا تدوین استراتژی برند بسیار مهم است؟

ما معتقدیم که اگر می‏خواهید استارتاپ شما به مرحله بعد برسد، برندینگ بسیار مهم است. اما چرا نیاز به استراتژی دارید؟ نمی‎توانید شروع به ساخت یک برند کنید؟ خیر. شما نمی‎توانید. برندینگ یک فرآیند بسیار هزینه براست و اگر می‌خواهید در برندینگ موفق باشید، نیاز دارید که استراتژی داشته باشید.

با استراتژی برند مناسب، شما می‎توانید:

– اطمینان حاصل کنید که برندینگ شما برای تمامی رسانه‌ها مناسب است:

ایجاد یک برند باثبات، فارغ از اینکه مشتریان شما در کجا با شما ارتباط برقرار می‏نمایند، کلیدی است. ثبات نه تنها باعث به رسمیت شناختن نام تجاری شما می‎شود، بلکه اعتماد مشتریان شما را افزایش خواهد داد. که این اگر می‎خواهید مردم با شما کار کنند، موضوع بسیار مهمی است.

– تصمیماتتان خود را متناسب با کسب و کارتان هدایت کنید:

زمانی که شما یک استراتژی برند قوی دارید، می‎توانید از آن برای هدایت هر تصمیمی در کسب و کارتان کمک بگیرید. بدون استراتژی، تصمیماتتان را بر روی هوا و هوس می‏گیرید و در نهایت آن بهترین تصمیم برای کسب و کارتان نخواهد بود.

– همه را در یک جهت قرار دهید:

برای ایجاد یک برند، نیاز دارید که تمامی افراد گروهتان برای رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر کار کنند. حتی اگر به تنهایی کار می‏کنید، نیاز خواهید داشت که پیمانکاران و فریلنسرها نیز با شما در یک جهت قرار گیرند. استراتژی برند یک شیوه بسیار عالی برای جذب همه افراد حول برندتان است.

 

اولین استراتژی خود را با توجه به بودجه ببندید:

بسیار خوب. زمان آن است که شروع کنیم:

– اهداف خود را تعریف کنید:

برای تدوین یک استراتژی موثر برای استارتاپتان، نیاز دارید که آخر بازی را ببینید. قبل از اینکه استراتژیتان را بنویسید، باید تعریف کنید که:

  • اهداف بلندمدت و کوتاه مدت کسب و کارتان چیست؟
  • مشتری ایده‎آلتان کیست؟

بسیار مهم است که قبل از تدوین استراتژی برند خود، این موضوعات را شفاف کنید. در این صورت، استراتژی شما همسو با چیزی است که تلاش می‏کنید انجام دهید و همچنین همسو با مشتریانتان.

– بودجه خود را مشخص کنید:

شما بایستی بودجه محدودی برای کار کردن داشته باشید. اما شما قطعا بایستی پیش از شروع فرآیند تدوین استراتژی، دقیقا مشخص کنید که چقدر این بودجه محدود است. آخرین چیزی شما می‌خواهید این است که درگیر طراحی شوید که خارج از محدوده قیمتی شما قرار دارد و در میانه راه مشخص شود که دیگر نمی‌توانید پروژه را به پایان برسانید. قبل از اینکه شروع به تدوین استراتژی برند خود بکنید، حداکثر میزان بودجه خود را مشخص کنید.

عناصر کلیدی استراتژی برندینگ:

سه عنصر اصلی برای تدوین استراتژی برند در ذهن خود داشته باشید:

– ماموریت و ارزش:

برای مخاطبانتان شفاف کنید که شما چه کاری انجام می‏دهید. اما اگر می‎خواهید از طریق ایجاد برند رابطه‎ای با آنها برقرار کنید، نیاز دارید به آنها بگویید چرا این کار را انجام می‏دهید؟ ماموریت و ارزش شما، چرایی انجام کار شما را نشان می‎دهد. آنها دلیل این هستند که شما چرا وارد این کسب و کار شده‌اید و استانداردهای کسب و کارتان را مشخص می‎نمایند. و اگر این استانداردها و دلایل را، مشتریانتان درک کنند، در تمامی زندگشان همراهتان خواهند بود.

به برند TOMAS نگاه کنید. آنها به جای تمرکز بر روی چگونگی تولید کفش، بر روی چرایی آن تمرکز می‎نمایند.

“در هنگام سفر به آرژانتین در سال 2006، موسس شرکت TOMS Blake Mycoskie، شاهد سختی‎های کودکانی بود که بدون کفش بزرگ می‏شدند. به منظور کمک به آنها، کفش TOMAS را ایجاد کرد، شرکتی که به ازای فروش هر جفت کفش، یک جفت کفش جدید برای کودکان نیازمند ارسال می‎نماید. شاید کفش TOMAS تاثیرگذارترین و یا مرقون به صرفه ترین کفش در جهان نباشد، ولی ماموریت آن چیزی است که مردم واقعا به آن اعتقاد دارند، و آنها موفقیت عظیمی در این جهت کسب کرده‌اند.”

یکی از چیزهایی در هنگام تعریف چرایی کسب و کارتان بایستی به خاطر داشته باشید این است که باید مطمئن شوید این چرایی چیزی باشد که شما واقعا بتوانید پای آن بایستید. مصرف‎کنندگان این روزها بسیار باهوش هستند و می‌توانند کسب و کارهای ناکارآمد را از دور تشخیص دهند. شما بایستی پای ماموریت و ارزش کسب و کارتان بایستید و حرف و عملتان یکی باشد. دقیقا مثل TOMAS:

“ما بیش از 60 میلیون جفت کفش برای کودکان نیازمند فرستادیم در کنار اینکه بیش از 60 میلیون درس هم یاد گرفتیم. از سال 2006، مردمانی شبیه شما برای دستیابی به این عدد شگفت آور به ما کمک کرده‌اند، و آن منجر به ایجاد چیزهای بزرگتر و بهتر شده است مثل دادن انواع مختلف کفش براساس ویژگی‌های جغرافیایی و فصلی، یا ایجاد اشتغال محلی در کشورهایی که به آنجا کفش ارسال می‎شود”

– شخصیت:

دقیقا شبیه اینکه شما به طور طبیعی جذب شخصیت مردمانی می‎شوید که با آنها ارتباط برقرار می‏کنید، مشتریان هم به طور طبیعی برهمین اساس جذب کسب و کار شما می‎شوند. بنابراین، همانطور که استراتژی برند خود را تدوین می‎کنید، می‎خواهید برند خود را با یک شخصیت ادغام نمایید. شخصیتی که مشتریانتان می‎توانند با آنها ارتباط برقرار نمایند.

از خودتان بپرسید: اگر قرار باشد برند خود را در 3 کلمه توصیف کنند، آن سه کلمه چیست؟ عجیب، غریب، آموزنده، سرگرم کننده؟ هر کدام از آنها شخصیت‌های کاملا متفاوتی هستند و استراتژی برندینگ برای هر کدام از آنها کاملا متفاوت است. برخی از نمونه‎های شخصیتی برندهای بزرگ عبارتند از: fitness app ClassPass (توانمندسازی و اعتماد به نفس)- Urban Decay (پیچیده و ماهر) یا Madewell (ریلکس و کلاسیک)

– نقطه تمایز:

شاید مهمترین عنصر استراتژی برند شما، نقطه تمایز شماست. نقطه تمایز چیزی است که شما را خاص و ویژه می‎نماید. این چیزی است که شما را از رقیبتان متمایز می‎نماید و چیزی است که باعث می‎شود مشتریان شما بخواهند در کنار کسب و کار شما بماند، بیش از هر برند دیگری. این تمایز هرچیزی که باشد، بایستی در قلب استراتژی برند شما قرار گیرد.

استراتژی برند خود را براساس یک بودجه محدود تدوین نمایید

بخش اصلی ساخت استراتژی شما، بایستی با ایجاد طرح دارایی‎های مورد نیاز برند شما شروع شود، چیزهایی نظیر انتخاب رنگ و تایپوگرافی، طرح لوگو، ایجاد وب‌سایت و چیزهایی نظیر آن. هدف نهایی این است که طراحی همه ملزومات شما در هماهنگی با استراتژی برند شما باشد، بنابراین فرق نمی‎کند که مشتریان از چه کانالی با برند شما مرتبط شوند، چه از طریق وب‎سایت، روی بیلبورد یا بسته‎بندی محصول. صدای برند شما شفاف و رساست. البته ممکن است طراحی تمامی این ملزومات، همراه یکدیگر گران باشد. اما الزاما اینطور نیست. با کمی دانش فنی می‎توانید همه آنچه لازم است را برای برای برند خود بدست بیاورید، بسیار کمتر از چیزی که شرکت‎های دیگر هزینه کرده‎اند.

در اینجا چند نکته برای تدوین استراتژی برند براساس بودجه محدود اشاره شده است:

– اول چیزهای مهم:

اگر شما بودجه برای کار کردن دارید، بایستی ابتدا با مهم‎ترین چیزها شروع کنید. طراحی ملزومات، مخصوصا لوگو. لوگوی شما چهره شرکت شماست، بنابراین شما نبایستی تا بدست آوردن بودجه زیاد، طراحی آن را به عقب بیندازید.

– آنچه را که می‎خواهید، شفاف کنید:

اگر با طراحی برای طراحی لوگو یا سایر ملزومات کار می‏کنید، بسیار ضروری است که مشخص کنید که چه می‎خواهید. اگر شما جهت‎ها و الزامات را روشن نکنید یا اینکه طراح مطمئن نباشد که شما چه می‎خواهید، اینکار رفت و برگشت بسیار زیادی برای اصلاح خواهد داشت و شما در این فرآیند پول زیادی را از دست خواهید داد.

– یک مسابقه طراحی راه بیندازید:

اگر شما کاملا نمی‌دانید که چه می‎خواهید، مشکلی نیست، ولی حتما بایستی استراتژی مشخصی در مورد نحوه کار کردن با طراحان داشته باشید. می‏توانید از پلتفرم‎هایی برای برگزاری مسابقات طراحی استفاده کنید. شما نیازهای طراحی خود را مشخص می‏نمایید، مثل لوگو یا بسته‎بندی و بعد چندین طراح، ایده‎هایشان را برایتان می‎فرستند. شما می‎توانید طرح‎های زیادی را نگاه کرده و تنها برای آنچه که انتخاب می‎کنید، پول پرداخت می‎نمایید. این روش بسیار عالی برای دیدن چندین طراح و ایده است، بدون آنکه نیازی باشد برای دریافت نمونه از آنها پولی دریافت نمایید.

– تبادل کار انجام دهید:

اگر واقعا پولی ندارید، ببینید که می‎توانید به ازای طراحی، کاری را انجام دهید. آیا اپلیکیشنی دارید که کار را برای فریلنسرها راحت‎تر می‎کند؟ به ازای طرح‎های موردنیاز خود، دسترسی آزادی به طراحان به این پلتفرم فراهم نمایید. فقط مطمئن شوید که زمانی که شما تبادل کار انجام می‎دهید، برای هر دو طرف ارزشمند است، هیچکس دوست ندارد از آن سوء استفاده شود.

جمع‎بندی:

تدوین یک استراتژی برند، بخش مهمی از ارتقا استارتاپ شماست. الان شما می‎دانید که چطور استراتژی برند خود را تدوین کنید. و مهمتر از آن چطور با بودجه‎ای محدود اینکار را انجام دهید. حالا زمان آن است که برخیزید و برند خود را بسازید.

 

برگرفته شده از سایت شتابدهنده Station F

اشتراک گذاری:
Related news

نظرات کاربران

نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved