سه گرایش بزرگ تکنولوژی سرمایه گزاری در سال 2018

رقیق شدن سهام یا Dilution
نویسنده: مدیر سایت ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

با نزدیک شدن به پایان سال 2017 و با بررسی تعداد سرمایه گزاری ها و آزمایش محصولات,  می توانیم نگاهی اجمالی داشته باشیم بر انچه که در 12 ماه آینده در راه است.

بلاک چین و distributed ledger ها ماندنی هستند

تعجبی ندارد که از سال 2014, موسسات مالی اولین بازیگرانی بودند که تکنولوژی بلاک چین را امتحان کردند و در سال 2017 بالغ بر 4.5 میلیارد دلار سرمایه گزاری فعال در این زمینه انجام شده است. در سال های اخیر, موسسات مالی آزمایشاتی در حوزه تکنولوژی بلاک چین انجام داده اند و کارهایی برای تایید صحت مفاهیم آن انجام شده است. در سال 2017 بلاک چین به شکل عمده ای وارد مراحل تولید شد.

در 2017 , گروهی از 11 بانک بین المللی با استفاده از تکنولوژی R3 یک اپلیکیشن سرمایه گزاری مبادلاتی, تولید کردند. همچنین شرکت IBM به همراه شش موسسه مالی دیگر در حال ساختن یک پلتفرم مبادلاتی بر پایه بلاک چین است که “Batavia” نام دارد و تا سال 2018 کامل خواهد شد.

با توجه به این که 2017 سال اوج تولید بود, شکی نیست که بانک ها در زمینه سرمایه گزاری مالی توجه خود را به تکنولوژی بلاک چین و Distributed ledger معطوف کرده اند. بر اساس یک گزارش PWC , تا سال 2020 بیست درصد معاملات با بلاک چین ترکیب خواهد شد. در نتیجه بلاک چین در سال های آتی به راهکار متداولی در صنعت مبادلات تبدیل خواهد شد.

سرمایه گزاری مبادلاتی یک روند پیچیده با مراحل مختلف برای اثبات اعتبار طرفین معامله و کالای مورد مبادله است. بخش عمده این روند, تبادل اسناد کاغذی و انجام تشریفات اداری فی مابین وارد کننده و صادر کننده و بانکی که به عنوان میانجی کار تضمین و تایید مبادله را انجام می دهد است.

پیاده سازی تکنولوژی بلاک چین در روند مبادلات می تواند تنگناهای بسیاری را در سرمایه گزاری مبادلاتی مرتفع سازد که برخی از آنها عبارتند از :

* بلاک چین شفاف سازی کاملی از هر دو طرف مبادله را ممکن می سازد و از آنجایی که نیازی به تاییدیه ای از شخص ثالث (بانک) وجود ندارد, مخارج مبادلات بر پایه اعتبار نامه (LC) کمتر خواهد بود.

* وقتی که یک میانجی (بانک) در کار نباشد, زمان مورد نیاز برای انجام یک مبادله به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت. روندی که به طور معمول ده روز زمان نیاز دارد, می تواند به چهار ساعت کاهش یابد.

* قرار داد های هوشمند, امکان اجرای قرار داد های “خود اجرا گر” (self-executing) را ممکن می سازد. در قراردادهای هوشمند, داده ها با شفافیت کامل ثبت و رصد می شوند و نیازی به پردازش دستی و تایید اصلیت از سوی بانک میانجی نخواهد بود. در نتیجه کل روند مبادله از ابتدا تا پایان سریع تر خواهد شد.

* با استفاده از اینترنت اشیا (IOT) می توان دارایی های مادی را بین کشور ها انتقال داد و ردگیری و رصد نمود. اگرچه IOT در زمینه سرمایه گزاری مبادلاتی هنوز در مراحل ابتدایی آزمایش است.

یک استارت آپ بر پایه بلاک چین نیز وجود دارد به نام “Skuchain” که تمرکز آن روی مدیریت زنجیره ذخیره قرار دارد. برای سرمایه گذاری مبادلاتی آنها قرارداد های هوشمندی را با هدف ساماندهی همه ابعاد قرارداد مبادلاتی فراهم می کنند. هدف اصلی Skuchain حذف کامل اعتبار نامه های کاغذی (LC) و همکاری با بانک ها برای تغییر مسیر به سوی اعتبار نامه های الکترونیکی در راس بلاک چین است.

هدف کلی, افزایش شفافیت در وضوح مبادلات و حذف زمان صرف شده برای تبادل اسناد تاییدیه است. از اواخر 2016, Skuchain همکاری های نزدیکی در حوزه سرمایه گزاری مالی در بازار جهانی الیاف پنبه با بانک “common wealth&wells fargo” انجام داده است.

قدرت هوش مصنوعی (AI)

به دلیل استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از انترپرایزها, در سال های اخیر هوش مصنوعی محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. پردازش طبیعی زبان (NLP) در کنار دستیارهای مجازی مانند Alexa و Siri , پیشرفت چشمگیری در شناسایی دستورهای آوایی داشته اند. بانک ها از پتانسیل ارزشمند این ابزارها بهره برده اند و رابط هایی (interface) را توسعه دادند که به کمک دستیارهای مجازی می توان دستوراتی را برای پرداخت صورت حساب ها یا بررسی موجودی حساب بانکی پیاده سازی کرد .

می توان به جرات بیان کرد که هوش مصنوعی استفاده های بسیاری برای موسسات اعتباری خواهد داشت, اما تمرکز ما لزوما روی یکی از آنهاست که در سال 2018 کلید خواهد خورد.” PFM های مجهز به هوش مصنوعی”. افرادی که در هزاره سوم به دنیا آمده اند از امنیت مالی ضعیفی برخوردارند, و تقریبا سی و چهار درصد آنها فاقد یک حساب پس انداز هستند. موسسات اعتباری به شناسایی این مشکل و ارائه ابزارهایی پیشرفته به مشتریان برای مدیریت بهتر درآمدشان نیاز دارند و دقیقا اینجاست که هوش مصنوعی می تواند نقش مهمی در  درک بهتر عادت های پول خرج کردن مشتریان ایفا کند.

انتظار می رود تا سال 2022 چت بات های هوش مصنوعی (AI chatbot) هشت میلیارد دلار از مخارج تجاری بکاهند. بیش از پیش بانک های بسیاری در راه دگرگونی دیجیتال قرار گرفته اند و مدیریت مالی از اولویت های آنهاست. برای مثال بانک آمریکا برای راهنمایی مالی, یک چت بات  به نام  Erica تولید کرده است. در نگرشی مشابه, بانک Capital One یک SMS چت بات مجهز به هوش مصنوعی ساخته است که ENO نام دارد.

استارت آپ های بسیاری نیز رویکرد استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت مالی را در پیش گرفته اند. یک استارت آپ در سانفرانسیسکو به نام Olivia یک نگرش B2C را در پیش گرفته است تا به مشتریان ابزاری برای زیرنظر گرفتن عادت های هزینه ای و دادن توصیه هایی برای اصلاح و مدیریت روش های هزینه ارائه کند. برای مثال شما می توانید از Olivia بپرسید که آیا می توانید یک کالای خاص را خریداری کنید, بدون اینکه از حد توان مخارج ماهیانه خود فراتر نروید. یک مشتری می تواند یک هدف هوشمند تنظیم کند تا برای یک خرید بزرگ مانند یک پورشه کاین یا تعطیلات در هاوایی, چگونه بودجه تعین کند و پس انداز برای آن انجام دهد.

امنیت سایبری یک نگرانی عمده و یک فرصت بزرگ است

نیازی به بیان این مساله نیست که امنیت سایبری چه در حیطه تجارت جهانی و یا برای دولت ها، از اهمیت بسیاری برخوردار است. از مهمترین مورد های اخیر, می توان به رخنه ای کلان توسط هکر ها به Equifax اشاره کرد که تقریبا 143 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد, و یا اپیدمی بزرگ حمله “Wannacry Ransomware” که تقریبا 200 میلیون دلار به Maersk ضرر رساند. واضح است که امنیت سایبری و افزایش تعداد این حمله ها به کانون اصلی ملاقات های اتاق هیئت مدیره تبدیل شده است. ما در دورانی زندگی می کنیم که تهدید ها بسیار پیچیده تر و موفق تر شده اند. جرایم سایبری روبه افزایش است و سازمان ها نسبت به سال 2016 بیست و سه درصد بیشتر هزینه صرف امنیت سایبری می کنند, به طور متوسط 11.7 میلیون دلار.

بر اساس ISACA , یک گروه اطلاعاتی حمایتی غیر انتفاعی, جهان تا سال 2019 با یک کمبود دو میلیون نفری در حوزه نیروی انسانی متخصصان امنیت سایبری روبرو خواهد شد. فراتر از این مساله, شرکت Mc Afee در یک نظر سنجی از نوزده هزار متخصص امنیت سایبری, پیش بینی کرده است که در سال پیش رو, پنجاه و چهار در صد آنها منتظر حمله های سایبری بر علیه سازمان هایشان هستند. واضح است که سازمان ها به حد کافی برای مبارزه, و کاهش خطر های این حمله ها نیستند.

اگرچه وضعیت فعلی, تاریکی از آینده را برای ما ترسیم می کند, اما همچنین شاهد رشد عظیمی در سرمایه گذاری هایی برای رفع این مشکلات هستیم. Cbinsights پیش بینی می کند که سرمایه گذاری در حوزه امنیت سایبری به پنج میلیارد دلار برسد. واضح است که هم سرمایه گذاران و هم شرکت های بزرگ درحال سرمایه گذاری روی تکنولوژی های نسل آینده برای رفع این مشکل هستند.

یک راه حل نو آورانه که Plug & Play در سال آینده آن را بررسی خواهد کرد, مفهوم “دفاع در برابر هدف متحرک” است. (Moving Target Defence)

 

راه حل های امنیتی غیر متعارف (outside-the box)

روش های امنیت سایبری, در سال های اخیر پایدار نبوده است. ذهنیت نوین در برابر هکر ها پس از نفوذ آن ها به سیستم باید واکنشی باشد. اما این نگرش به سادگی برای متخصصان امنیتی قابل اجرا نیست و یک مولفه مهم برای تقویت امنیت و تغییرات فرهنگی در محیط کار است. مفهوم “دفاع در برابر هدف متحرک” یا همان MTD یک فرصت نو آورانه در صنعت امنیت سایبری است که به کلی سناریو را تغییر می دهد. به جای محافظت از یک زیر ساختار ایستا, که اکثر تیم های امنیتی این نگرش را پی می گیرند, MTD به طور پیوسته و پویا  سطح حمله سایبری را تغییر جهت می دهد که در نتیجه هکر ها را خسته و نا امید می کند. در حقیقت دپارتمان امنیت داخلی آمریکا بود که برای اولین بار بودجه ای را برای توسعه MTD تعیین کرد و از طریق شراکت های تجاری و فرصت های سرمایه گذاری, استارت آپ هایی را در این زمینه پشتیبانی می کند. شرکت Cryptomove , که تخصص آن در زمینه MTD می باشد, فقط چند ماه بعد از آماده شدن محصولشان در اوایل 2017, یک قرارداد با دپاتمان امنیت داخلی به امضا رساند. از همان ابتدای فعالیتش, Cryptomove قراردادی تجاری با یکی از بانک های بزرگ اروپا نیز بسته است.

در 2018 , امنیت سایبری یک اولویت برای مدیران خواهد بود و یک تغییر مسیر کلی در نگرش و به کارگیری راه حل های نوآورانه را شاهد خواهیم بود. در نتیجه مفهوم “Moving Target Defence” گامی به سوی به کار گرفته شدن خواهد برداشت.

 

نوشته Ashleen Ramadan

 

 

اشتراک گذاری:
Related news

نظرات کاربران

نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved