آموزش کارآفرینی به کودکان

آموزش کارآفرینی به کودکان
نویسنده: مدیر سایت ۰۸ بهمن ۱۳۹۷

به عقیده ی بسیاری از متفکران ، کارآفرینی باید از همان روز اولی که کودک به مدرسه می رود به او آموزش داده شود. یک تفاوت عمده بین آموزش کارآفرینی به بزرگسالان و کودکان وجود دارد وآن هم این است که این آموزش در وجود کودکان نهادینه می شود و باعث می شود که درطول مسیر زندگیش کنجکاو، فعال و پویا باشد.

برای بوجود آمدن ذوق و انگیزه در کودکان گاهی پدر و مادرها نباید هر گونه امکاناتی را در اختیار فرزندانشان قرار دهند. به عبارتی گاهی کمبود امکانات و تجهیزات باعث می شود که کودکان خلاقیت خود را به کار گیرند و برای بوجود آوردن  راه حل های جدید دست به کار شوند.

کارآفرینی در خون کسی نیست. مهارت آموختنی است. درواقع یک ذهنیت است. و چه زمانی بهتر از کودکی و نوجوانی برای ایجاد این ذهنیت؟ پس ایده های درآمدزایی فرزندانتان را سخره نگیرید و برای اجرای ایده هایشان کنارشان باشید تا بیاموزند.

تشخیص ویژگی های کارآفرینانه در کودکان:

۱- اعتماد به‌ نفس       ۲- خود کنترلی و اداره زندگی خود        ۳- رهبر بودن       ۴- مسئولیت ‌پذیری و خوداتکایی        5- مهارت‌ های ارتباطی        6-مهارت حل مسئله            7-سخاوت        8-خوش بینی         9-نوع دوستی       10-کنجکاوی       11-سخت کوشی       12-خلاقیت و نوآوری

 چند روش برای کارآفرین شدن کودکان :

1.محبوب بودن

اگر کودکان را طوری تربیت کنید که در کودکی بتوانند از طرف دیگران دوست داشته شوند موفقیت آنها در بزرگسالی حتمی است. این که آن ها تا چه اندازه می توانند با دیگران روابط اجتماعی دوستانه ای برقرار کنند نشان دهنده ی این است که در آینده تا چه میزان موفق خواهند شد.

 

2.هم تفریح هم آموزش!

دفعه بعدی که تصمیم گرفتید به شهربازی یا جایی تفریحی بروید، به جایش به سرزمین رویایی لی لی پوت بروید! سرزمین لی لی پوت پارکی است برای کودکان که در آنجا می توانند مشاغل گوناگون را تجربه کنند.

 

3.همدردی را آموزش دهید: 

برای تقویت خصوصیات خدمت به دیگران در فرزندتان به او بیاموزید که باید احساسات دیگران را درک کند . کارآفرینان و افراد موفق جهان اکثراً این ویژگی را دارند. چنین حسی نسبت به دیگران می تواند جهان آنها را تغییر دهید.

 

4.ایجاد یک دکه شربت فروشی:

روز ملی لیموناد روز ۳ مه ۲۰۰۷، از سرتاسر آمریکا گروه‌هایی از بچه‌ها دکه‌های لیموناد فروشی راه انداختند و به این ترتیب در در این مراسم شرکت کردند. این رویداد در تگزاس در سال ۲۰۰۷ آغاز شد تا درس‌های اولیه و مهم را درباره راه‌اندازی کسب و کار به کودکان آموزش دهد. بسیاری از کارآفرینان موفق در کودکی دست به همچین کار هایی زده اند . برای اینکه  بتوانند پول توجیبی بیشتری داشته باشند.

تشویق فرزندانتان در روزهای گرم تابستان باعث بوجود آمدن  درآمد اندکی برای آن ها می شود .درست کردن و فروش شربتهای خانگی و خنک در محله یا در پارک ها. چیزی که مهم است  درآمد آن ها نیست حتی شاید ضرر هم بکنند! اما درس هایی از این تجربه می آموزند که در هیچ مدرسه و دانشگاهی به آن ها یاد نمی‌دهند. اعتماد به نفس آن ها بالا می و  بذر ذهنیت کارآفرینی را در ذهن او می‌کارید.

5.مخترع شدن سخت نیست: 

امروزه  کودکان نیاز دارند که در مقابل چالش ها و مشکلات به وجود آمده راه حلی پیدا کنند. اگر فرزندان شما دچار اشتباه  می شوند از آن ها انتقاد نکنید .به آن ها این امکان را بدهید که راه حل مساله را با امتحان کردن بیابند.با این کار به بالارفتن خلاقیت در فرزندانتان کمک کنید.

6.شجاعت

کودکان نباید از نتایج انتخاب های خود بترسند  و باید همواره در پی یافتن  فرصت های جدید برای خود باشند. وقتی کودکان احساس امنیت و حمایت کنند، نسبت به قضاوت هایشان اعتماد بیشتری دارند و در نتیجه هنگام رویارویی با یک فرصت به موقع آن را کشف و از آن استفاده می کنند.

 

7.از آنها کار بکشید

افراد موفق از کار کردن نمی ترسند همیشه دست به کار های مختلف می زنند. اجازه دهید کودکتان در دوران کودکی کارهای مختلف را امتحان کند تا لذت انجام دادن کار ها را بچشد. گذاشتن مسئولیت های کوچک و بزرگ در سنین خردسالی بر عهده ی کودک باعث می شود در 20 سال بعد نمرات دانشگاهی بهتری کسب کنند.

8.راه تجربه را باز کنید:

نوزادان و کودکان میل زیادی به کشف کردن دارند. آنها کنجکاو هستند. باید اجازه دهید کودک ازغریزه خود پیروی کند و به اکتشافات خود بپردازد و نسبت به اکتشافاتش واکنش نشان دهید و تشویقش کنید. این کار باعث می شود که کودک در آینده با تجربیات بیشتر و موثر تری با مشکلاتش مواجه شوند.

9.خوش بینی

کارآفرینان موفق معتقدند که تلاش آن ها  باعث ایجاد تغییرات و بهتر شدن امور می شود. برای به وجود آوردن این حس در فرزندتان می توانید صبح او را به شکلی مثبت برایش آغاز کنید. اگرشما انسانی با رفتار و افکار مثبتی  باشید، به تدریج این نوع مثبت اندیشی  به فرزندتان منتقل می شود.

 

کودکان نسل جدید به دنبال یک شغل با درآمد ثابت نیستند، آن ها به دنبال متحول کردن دنیا هستند.

مولف: غزاله باقری

اشتراک گذاری:
Related news

نظرات کاربران

نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved