اولین موسسات مشاوره کسب و کار در دنیا

اولین موسسات مشاوره کسب و کار در دنیا
نویسنده: Mostafa Esmaeili ۱۶ بهمن ۱۳۹۸

مدیران اجرایی همواره به توصیه‌های موسسات مشاوره کسب و کار اتکا می‌کنند؛ اما آیا همیشه اینگونه بوده‌ است؟ این روند از چه زمانی آغاز شده است؟

موسسات مشاوره کسب و کار

Arthur D. Little

صنعت مشاوره مدیریت کسب و کار، ریشه در ایالات متحده آمریکا دارد. اولین موسسه مشاوره مدیریت کسب و کار، موسسه Arthur D. Little بوده است که در سال 1886 و توسط یکی از اساتید دانشگاه MIT به‌نام Arthur D. Little تاسیس شد.

Arthur D. Little

Booz Allen Hamilton

تقریبا 30 سال بعد، موسسه مشاوره کسب و کار Booz Allen Hamilton در سال 1914 پایه‌گذاری شد. این موسسه مشاوره جزو اولین دسته از مشاوران کسب و کار بود که به مشتریانی از صنایع و نیز بخش دولتی خدمات مشاوره ارائه می‌داد.

Booz Allen Hamilton

McKinsey & Company

در سال 1926، موسسه مشاوره کسب و کار مکنزی ( McKinsey & Company ) به‌عنوان اولین موسسه ارائه خدمات مشاوره کسب و کار تخصصی در حوزه مدیریت و استراتژی بنیان‌گذاری شد.

مکنزی در واقع یکی از معتبرترین موسسات مشاوره کسب و کار در دنیا است. فرهنگ سازمانی مکنزی تحت تاثیر مردی به نام ماروین بوور (Marvin Bower) قرار داشت که از سال‌های 1950 تا  1967 مدیر آن بود. آقای بوور معتقد بود که مشاوران کسب و کار باید بتوانند خودشان را با بالاترین سطح استاندارد همانند وکلا و پزشکان منطبق کنند. تا به امروز، اصل راهبردی و مرکزی مکنزی، تخصص‌گرایی است.

mckinsey

Boston Consulting Group

همچنین می‌توان از گروه مشاوران بوستون ( Boston Consulting Group ) به‌عنوان دومین موسسه مشاوره معتبر در دنیا نام برد که در سال 1963 توسط آقای بروس هندرسون ( Bruce Henderson ) تاسیس شد. گروه مشاوران بوستون پس از جدایی آقای هندرسون از موسسه مشاوره کسب و کار Arthur D. Little و پذیرش پیشنهاد مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری بوستون برای تاسیس یک دپارتمان مشاوره برای این بانک، راه‌اندازی شد.

Boston Consulting Group

Bain & Company

10 سال بعد و در سال 1973، آقای بیل بِین ( Bill Bain ) و برخی دیگر گروه مشاوران بوستون را ترک کردند و موسسه مشاوره کسب و کار Bain & Company را بنیان‌گذاری کردند که اکنون یکی از پیشروان مشاوره کسب و کار در دنیا است.

Bain & Company

طبق گزارش انجمن مشاوره مدیریت انگلستان، صنعت مشاوره در دهه 1950 در انگلستان شروع شد و از آموخته‌های این صنعت در ایالات متحده آمریکا بهره‌مند شد و موجی از تکنیک‌های جدید مدیریت و تقاضای زیاد مشتریان برای استفاده از مهارت‌های تخصصی مشاوره را به دنبال داشت…

منبع
اشتراک گذاری:
Related news

نظرات کاربران

نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved