روابط و رشد کسب و کارها

روابط و رشد کسب و کارها
نویسنده: مدیر سایت ۱۷ تیر ۱۳۹۷

 

چرا ساخت روابط یکی از رازهای مهم تجارت است؟  

 

من عاشق فناوری هستم. در دنیای امروز ما چه کسی عاشق آن نیست؟ فناوری کارهایمان را آسان تر می سازد و ما را بیشتر از هر زمان دیگری به افراد دیگر متصل می کند.

اما یک نقطه ضعف هم وجود دارد که غیر شخصی بودن آن است. درست است که ما می توانیم به شکلی انبوه به هزاران شماره پیام بفرستیم, اما آیا واقعا این چیزی است که مردم می خواهند؟

یک سخنران حرفه ای به نام Patricia Fripp یک بار گفت :  ” فناوری یک بنگاه اقتصادی را اداره نمی کند, روابط این کار را می کند. ”

اگر می خواهید یک تجارت موفق را پایه ریزی کنید, باید روی روابط خود با سه گروه عمده تمرکز کنید: مشتریان خود, رقیب هایتان, و با نفوذ ها.

 

مشتریانتان شما را دوست خواهند داشت

شاید به خودتان بگویید که: “خوب این که کاری ندارد. من در هر صورت با مشتریان خود رابطه برقرار خواهم کرد.” اما گفتن این حرف خیلی آسان تر از عمل کردن به آن است. ساخت رابطه با مشتریان تان از همه چیز مهمتر, و سخت تر خواهد بود.

آنها به راحتی می فهمند که چه زمانی با آنها روراست نیستید و نقش بازی می کنید. سال هاست که برندها با یک حراج سریع در تعقیب مشتریان بوده اند. اما مشتریان چیزی بیش از یک بار خرید می خواهند. آنها می خواهند یک رابطه طولانی با یک برند بر قرار کنند.

چطور این کار ممکن است؟ استراتژی شما باید دو شاخه باشد: به مشتریان گوش فرا دهید و آنها را درک کنید, و به آنها چیزی که می خواهند را بدهید.

قبل از اینکه هر نوع برنامه بازاریابی یا کمپین تبلیغاتی را شروع کنم، یا حتی کار ساده ای مانند نوشتن این مقاله – اول در مورد جمعیت مورد نظرم تحقیق می کنم. من برای چه کسانی بازاریابی می کنم؟ این مردم چه می خواهند؟ پرسیدن این سوال ها به من کمک می کند تا مشتریانم و نیازهایشان را بهتر بشناسم و این که تجارت من چطور می تواند به آن نیازها پاسخ دهد.

همچنین بسیار مهم است کاری کنید که مشتریان احساس خاص بودن کنند. می توانید ایمیل های شخصی سازی شده بفرستید, برای مشتریان کلیدی هدایای خاصی بفرستید, و یا شخصا به مشتریان ناراضی رسیدگی کنید. شما نیاز دارید که مشتریانتان, شما و کمپانی شما را بهتر بشناسند. وقتی که آنها شما را بشناسند, آنوقت به شما اعتماد خواهند کرد.

 

با نفوذها با شما هم راستا خواهند شد

هر صنعتی, قطب های خودش را دارد, آنهایی که پشت پرده بزرگترین کارها را انجام می دهند. و هم راستا کردن برندتان با آنها می تواند سودمندی های بزرگی برایتان داشته باشد.

برقراری رابطه مستقیم با مشتریانتان مهم است, اما این تنها راه رسیدن به آنها نیست. بعضی وقتها یک شخص ثالث می تواند یک شریک با ارزش باشد تا آن رابطه با مشتریان را برایتان ممکن کند. اما اول باید شما با آن شخص مورد نظر رابطه داشته باشید.

در سال های اخیر من با رابطه برقرار کردن با حرفه ای ها و بازاری ها در زمینه کاری مشترک, برای خودم میان آنها جایی باز کرده ام. با ایمیل فرستادن و جلسات Slack با این آدم ها روابطی ساختم. اما همان اول دیالوگ را با این جمله شروع نکردم. “هی رفیق می تونی تو این قضیه به من کمک کنی؟” اما در عوض اول از آنها پرسیدم که “من” چه کمکی می توانم به آنها بکنم.

رابطه داشتن با پر نفوذها باید متقابلا سودمند باشد. چطور می توانید به هم کمک کنید؟ این روزها من با افراد پرقدرتی در صنعت خودمان دوست هستم و ما همیشه در بین خودمان در حال گفتگو در گروه های Slack و سهیم شدن در اطلاعات مان هستیم. خوب این چه نتیجه ای دارد؟ چون ما در نهایت محتوای بسیاری تولید می کنیم و می نویسیم, پس به طور طبیعی به حرف های یکدیگر هم رجوع خواهیم کرد.

و این ارجاعات چه می شود؟ مشتریان شما متوجه آن خواهند شد. پر نفوذ ها از اعتبار بالایی در بازار برخوردارند, پس مشتریان به نظر آنها اعتماد خواهند کرد. اگر با نفوذها برند شما را توصیه می کنند, پس مشتریان شما هم به آنها گوش خواهند کرد.

 

رقیبان دوست شما خواهند شد

خوب می شود حدس زد الان با خود چه می گویید: چرا باید با رقیب در بازار, از راه دوستی وارد شد؟ اما این قسمت را هم با من همراه بمانید. به جای این که رقبا را مانند چیزی فرض کنید که نابود باید شوند, آنها را یک منبع ارزشمندی از فرصت ببینید. هر دوی شما به دنبال یک گروه از مردم هستید, پس با ردوبدل کردن مداوم اطلاعات میان یکدیگر, می فهمید که چه چیزی برای تجارت, مفیدتر خواهد بود. برای مثال من از مدیرعامل Growbots یادگرفتم که تبلیغات, کانال ضعیفی برای ما خواهد بود چون نسبت هزینه های آن به صرفه نخواهد بود.

و یک مساله مهم دیگر را هم یادتان باشد. وقتی که از رقیبانتان بدگویی نمی کنید, نشان می دهید که تجارت ما, صادق و با اعتبار است. کمپانی هایی که بیش از حد روی کنار زدن رقیبانشان تمرکز می کنند, خوشان را از سودمندی رابطه با آنها محروم می کنند. مشتریان نمی خواهند بدانند که شرکت رقیب شما چقدر بد و زشت است. آنها فقط می خواهند بدانند شما چقدر در تجارت موفق هستید.

اگر روی خواسته مشتریان تمرکز کنید, آنها هم بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد. و وقتی که آنها به شما بیشتر اعتماد کنند, شما به یک رابطه با ارزش خواهید رسید.

 

 منبع: entrepreneur.com

 

 

اشتراک گذاری:
Related news

نظرات کاربران

نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved