کمتر انجام دهید: درباره تمرکز و مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها

مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها
نویسنده: Mostafa Esmaeili ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

در دنیای استارتاپی، بسیاری از بنیان‌گذاران به فکر مینیمالیسم نیستند!

رشد برابر است با موفقیت، و موفقیت نتیجه تمرکز و جاه طلبی است. اما جاه طلبی به خودی خود می‌تواند بزرگترین دشمن تمرکز باشد. در طول سفر حدودا 7 ساله‌ی دیمودند استارتاپ‌ هایی را دیدیم که از درآمد صفر به صدها میلیون رسیدند و ما هم در این بین تجربه‌های جدیدی کسب‌ کردیم.

عبارت “کمتر بیشتر است یا به عبارتی Less is more” در اصل توسط معمار معروف “لودویگ میس وان دره روه – Ludwig Mies van der Rohe ” به کار رفته است و حالا در صنایع مختلف کاربرد دارد؛ اما استفاده از این سه کلمه ساده در استارتاپ ‌ها هنوز هم یکی از سخت‌ترین کارها است.

اکنون، بسیاری از استارتاپ‌ ها به طور عینی بیان می‌کنند که می‌‌توانستیم با انجام کار کمتری -در جنبه‌های مختلف-، به موفقیت کنونی یا حتی بیشتر برسیم و خودمان را درگیر فعالیت‌هایی برای رشد خود کنیم. بنابراین در اینجا لیستی را برای شما از تجربه‌های استارتاپ‌ های گوناگون گردآوری کرده‌ایم، لیستی از کارهایی که کمتر برای دستیابی به اهداف دراز مدت باید انجام دهید:

مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها

 

اهداف کمتری تعیین کنید

برای مثال در جلساتی که 15 هدف برای سه ماهه آینده تعیین می‌کنید که این کار باعث عدم تمرکز تیم‌ می‌شود؛ به جای آن فقط شروع به طوفان فکری در اهداف و نتایج کلیدی خود نکنید؛ ابتدا تصمیم بگیرید چند OKR را که می‌خواهید تنظیم کنید؟ -به نظر ما سه می‌تواند کافی باشد- وقتی آنها را پیدا کردید، سپس آنها را به دو کاهش دهید! اکنون هدف نهایی شما می‌تواند مانند پرتوی لیزری که انرژی تیم استارتاپی شما را متمرکز کرده از موانع عبور کند.

مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها

 

کمتر استخدام کنید

بزرگترین مشکلی که در بیساری از استارتاپ‌ ها می‌بینیم این است که افراد زیادی را پس از جذب سرمایه‌ی اولیه استخدام می‌کنند. مخصوصاً وقتی سریع استخدام می‌کنید و از نظر کیفیت سازش بین افراد تیم افت می‌کنید. یک هفته وقت بگذارید تا در مورد چگونگی پیشروی کسب‌وکار بدون استخدام نیروی تازه فکر کنید! ممکن است راه‌حل‌های دقیق‌تری وجود داشته باشد. شرکت‌های بزرگ با افراد کمتر -در حد نیاز-، به نتایج قابل توجهی می‌رسند. پس یک تیم کوچک استارتاپی تشکیل دهید، نه یک ارتش!

مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها

 

محصولی با ویژگی‌های کافی ایجاد کنید

وقتی می‎‌شنویم بنیانگذاران می‌گویند “ما در حال حاضر مشتریان زیادی داریم، بنابراین می‌توانیم XYZ را در محصول گسترش دهیم و به خدمات خود اضافه کنیم”، بیشتر شرکت‌های بزرگ با محصولات بسیار کمی اما بسیار خوبی شروع به کار می‌کنند و بر افزایش تعداد مشتریان خود تمرکز می‌کنند. محصولات جدید فقط باید در هنگام ورود به بازار – که به ندرت در سال اول رخ می‌دهد – یا وقتی محصول اولیه شما کار نمی‌کند، باید اضافه شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

همکاری شرکت‌ ها و استارتاپ‌ ها

 

 

کمد پروژه‌های در حال انجام را تمیز کنید

پیچیدگی در سازمان‌های بزرگ فقط ظاهر نمی‌شود. در استارتاپ ‌ها، آزمایش و تست پروژه‌های جدید می‌تواند جذاب باشد. حذف پروژه‌های پیچیده خوب است، حذف کنید و جشن بگیرید!

مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها

 

کمتر سرمایه گذاران را درگیر کنید

استارتاپی که مثلا بیش از 30 سرمایه‌گذار دارد. در یک مقطع، آنها نیاز داشتند تا مکالمات با سرمایه‌گذاران را مستند کنند! چه روز وقت تلف کردند و بسیاری از سرمایه‌گذاران هم پیچیدگی زیادی ایجاد می‌کنند. سعی کنید سر خود و تیم را تا حد امکان خلوت نگه‌دارید.

مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها

 

جلسات کمتری برگزار کنید

تیم‌های استارتاپی زیادی هستند که هر روز جلسه دارند و تقویم آن‌ها برای کارهای دیگر جایی ندارد؛ برای شروع هر سه ماه یکبار تقویم خود بازدید کنید و همه چیز را پاک کنید و از ابتدا شروع به برنامه‌ریزی کنید!

مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها

 

جواب پیش فرض “نه”

شور و اشتیاقی که شما را در شما به عنوان بنیانگذار به وجود آمده است، می‌تواند به شما آسیب برساند. وقتی واقعاً روی اهداف خود متمرکز هستید، جواب پیش فرض شما نسبت به سایر موارد باید “خیر” باشد. متقاعد کردن شما در مورد اهداف خارج از هدف اصلی، باید واقعاً سخت باشد. “نه” بگویید و لبخند بزنید و به آن افتخار کنید!

 

بیشتر بخوانید:

۱۰ نکته مهم که هر کارآفرین باید بداند

 

دفتر کار را جذاب کنید

کاری که تیم شما انجام می‌دهد، هم بازتابی از شما و هم محیط فیزیکی آنها است. محیط کار بیشتر از آنچه فکر می‌کنید مهم است، بنابراین فرهنگ اداری کمتری ایجاد کنید و تیم باید راحت باشد.

مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها

 

خود را تنظیم کنید

شما احتمالاً از جاه طلبی خود غافل شده‌اید و متوجه نخواهید شد که زیاد کار می‌کنید. تماشای خود بدون آینه غیرممکن است. چشم انداز خارجی برای تعادل پیدا کنید. این ممکن است یک سرمایه‌گذار، مشاور، دوست یا حداقل دفترچه‌ای باشد که در آن قول داده‌اید خود که خود را تنظیم کنید.

مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها

“کمتر” را یک عادت در تیم کنید

انجام کمترین کار برای یک پروژه برای یک زمانه‌ی مشخص نیست بلکه یک عادت است. به یاد داشته باشید که “بیشتر” به صورت خودکار خزش خواهد کرد. طی دو هفته، همه چیزهایی را که تازه خوانده‌اید فراموش خواهید کرد و 100 کار جدید را شروع کرده‌اید. ریتمی از “کمتر” ایجاد کنید؛ به خود یادآوری کنید که کمترین را انجام دهید.

مینیمالیسم در استارتاپ‌ ها

 

همچنین حداقل یک بار در زندگی در یک جعبه چوبی بخوابید! خواندن درباره‌ی مینیمالیسم و تجربه کردن آن دو چیز متفاوت است!

اشتراک گذاری:
Related news

نظرات کاربران

نظراتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

Copyright © 2019 DMOND Inc. All rights reserved